Όσπρια!Πόσο σημαντικά είναι για τη διατροφή μας;

Όσπρια! Πόσο σημαντικά είναι για τη διατροφή μας;

Τα όσπρια αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι πολλών υγιεινών διατροφικών μοντέλων, συμπεριλαμβανομένης και της Μεσογειακής Διατροφής η οποία αποτελεί Άυλο Πολιτιστικό Αγαθό της Ανθρωπότητας (UNESCO, 2010). Τα οφέλη για την συνολική υγεία, ευεξία και ευ γήρας από την κατανάλωση μιας διατροφής βασισμένη σε τροφές φυτικές (Plant-Based diet) με λίγα ή καθόλου ζωικά προϊόντα όπως είναι η Μεσογειακή Διατροφή είναι επαρκώς τεκμηριωμένα. 

Τα όσπρια αποτελούν τροφές εξαιρετικής θρεπτικής αξίας οι οποίες μεταξύ άλλων:

  • Αποτελούν εξαιρετική πηγή «καλών» υδατανθράκων χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη, δηλαδή προκαλούν αργή αύξηση της γλυκόζης στο αίμα. Οι υδατάνθρακες αποτελούν την κύρια πηγή ενέργειας για τη διατήρηση του σωματικού βάρους καθώς επίσης και την κύρια πηγή ενέργειας για τον εγκέφαλο, το νευρικό σύστημα, και τους μύες κατά την διάρκεια άσκησης. Είναι σημαντική η συνειδητή επιλογή!
  • Είναι πλούσια σε εδώδιμες ίνες

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων (EFSA), η υψηλή κατανάλωση εδώδιμων ινών σχετίζεται με: βέλτιστη εντερική λειτουργία, μείωση του κινδύνου καρδιαγγειακής νόσου, έλεγχο του σωματικού βάρους, διατήρηση φυσιολογικών επιπέδων γλυκόζης στο αίμα [European Food Safety Authority (EFSA) 2010; 8 (3): 1460].

  • Πηγή πρωτεϊνών
  • Πηγή βιταμινών και ανόργανων συστατικών (πχ. βιταμίνες συμπλέγματος Β, χαλκό, μαγνήσιο, ψευδάργυρο, φώσφορο) αλλά και αντιοξειδωτικών φυτοχημικών. 
  • Αποτελούν τροφή χαμηλή σε λιπαρά και λόγω του ότι αποτελούν φυτική τροφή δεν περιέχουν καθόλου χοληστερίνη.

Σύμφωνα με τις σύγχρονες συστάσεις τα όσπρια πρέπει να καταναλώνονται δύο φορές εβδομαδιαίως.

ToP Tip: Τα όσπρια αποτελούν πηγή μη-αιμικού σιδήρου. Ο μη-αιμικός σίδηρος έχει χαμηλή βιοδιαθεσιμότητα (δηλαδή έχει μικρή – της τάξεως του 5 με 10% - απορρόφηση από τον οργανισμό) σε αντίθεση με τον αιμικό σίδηρο του οποίου η απορρόφηση ξεπερνάει το 15%.

Γνωρίζετε ότι αν συνοδέψετε τα όσπρια με 50γρ. κρέας ή ψάρι, βελτιώνετε την απορρόφηση του σιδήρου από τον οργανισμού; (Επίσημος ισχυρισμός υγείας από την Ευρωπαϊκή Αρχή για την Ασφάλεια των Τροφίμων)

Συντάκτης Άρθρου

ΚΩΣΤΑΡΑ ΧΡΙΣΤΙΝΑ
ΚΩΣΤΑΡΑ ΧΡΙΣΤΙΝΑ

ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΟΣ-ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΟΣ

Δείτε κι άλλα άρθρα του ιατρού

Σχετικά Άρθρα

Η επιδημία Ιλαράς την περίοδο 2023-2024
ΒΑΚΗ ΙΛΙΑ, ΛΙΑΚΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ
Η επιδημία Ιλαράς την περίοδο 2023-2024
Παιδιατρική
Συνήθεις τύποι Συνδρόμων Περιοδικού Πυρετού
ΖΑΜΠΕΛΗ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Συνήθεις τύποι Συνδρόμων Περιοδικού Πυρετού
Γενική Κλινική
5 Κλινικές Παθολογικής Ογκολογίας ένας στόχος, η φροντίδα στον άνθρωπο!
ΙΑΣΩ
5 Κλινικές Παθολογικής Ογκολογίας ένας στόχος, η φροντίδα στον άνθρωπο!
Γενική Κλινική
Λοίμωξη από πυογόνο στρεπτόκοκκο (GAS)
ΛΙΑΚΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ, ΒΑΚΗ ΙΛΙΑ
Λοίμωξη από πυογόνο στρεπτόκοκκο (GAS)
Επιληψία: Μια γνωστή άγνωστη νευρολογική διαταραχή
ΚΟΥΜΑΚΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, ΒΕΛΕΝΤΖΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Επιληψία: Μια γνωστή άγνωστη νευρολογική διαταραχή
Γενική Κλινική
Η σημασία του πρώτου οφθαλμολογικού ελέγχου
ΜΗΛΙΑ ΜΑΡΙΑ
Η σημασία του πρώτου οφθαλμολογικού ελέγχου
Παιδιατρική
Διατροφή, τρόπος ζωής και υγεία εγκεφάλου
ΜΑΡΣΕΛΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ
ΜΑΡΣΕΛΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ
Διατροφή, τρόπος ζωής και υγεία εγκεφάλου
Μαιευτική - Γυναικολογική Γενική Κλινική
Για ποιους λόγους ενδείκνυται η μείωση κατανάλωσης κρέατος;
ΜΑΡΣΕΛΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ
ΜΑΡΣΕΛΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ
Για ποιους λόγους ενδείκνυται η μείωση κατανάλωσης κρέατος;
Γενική Κλινική
Παγκόσμια Ημέρα Επιδημιολογικής Ετοιμότητας 2023
Ελένη Παπασταμούλη, Μαία, Προϊσταμένη Λοιμώξεων ΙΑΣΩ - Μάριος Κ. Λαζανάς, Διευθυντής Παθολογικής - Λοιμωξιολογικής Κλινικής ΙΑΣΩ Γενική Κλινική, Πρόεδρος Επιτροπής Λοιμώξεων Ομίλου ΙΑΣΩ
Παγκόσμια Ημέρα Επιδημιολογικής Ετοιμότητας 2023
Γενική Κλινική
Πως να πάρετε βάρος ακολουθώντας μία φυτοφαγική διατροφή
ΜΑΡΣΕΛΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ
ΜΑΡΣΕΛΟΥ ΔΕΣΠΟΙΝΑ
Πως να πάρετε βάρος ακολουθώντας μία φυτοφαγική διατροφή
Γενική Κλινική